Logopeda
Plik do pobrania – informacja dotycząca współpracy rodziców z logopedą
Jak co roku we wrześniu odbedą się diagnozy logopedyczne dzieci
Profilaktyka mowy
Wszystkie dzieci uczęszczające do naszego przedszkola objęte są Logopedycznym Programem z zakresu Profilaktyki Rozwoju Mowy.
Zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu i są dostosowane do indywidualnych możliwości rozwojowych wszystkich dzieci.
Zapraszamy wszystkich rodziców do współpracy, której celem jest wspomaganie Waszych dzieci w procesie rozwoju mowy na miarę ich indywidualnych możliwości. Oferujemy profesjonalne wsparcie terapeutyczne dzięki pracy wykwalifikowanego specjalisty – neurologopedy mgr Honoraty Pogorzelskiej.
Przypominamy Naszym Rodzicom, iż drogą do sukcesu w terapii mowy jest systematyczna praca oparta na współpracy logopedy z rodzicami dziecka i konsekwentna kontynuacja zaleconych ćwiczeń w środowisku domowym.
Zachęcamy do korzystania z indywidualnych konsultacji z logopedą.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z charakterystyką prawidłowego rozwoju mowy w okresie wieku przedszkolnego.
18-23 miesiąc |
Początek wypowiedzi dwuwyrazowych Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czyli nazw. |
2 lata |
Pojawiają się liczebniki-jeden, dwa, trzy… i rozróżnienie ja-ty: dziecko zaczyna używać zaimka się np. myję się, bawię się Coraz więcej pytań i przeczeń- coś nie jest ładne, czegoś nie ma |
3 lata |
Poprawna wymowa: -samogłosek ustnych[a ,e, i, o, u, y] -spółgłosek nosowych, tj.[m ,n, ń] -„półspółgłosek”[j ,ł] -spółgłosek[h ,f, w, t, d, p, b]
|
4 lata |
Poprawna artykulacja spółgłosek [k, g, ś, ź, ć, dź] Spółgłoski miękkie [ś, ź, ć, dź]mogą być jeszcze wymawiane jako „mniej miękkie”, np.[sj]
|
5 lat |
Poprawna wymowa spółgłosek [sz, ż, cz, dż] lub zastępowanie ich spółgłoskami [s, z, c, dz] Poprawna wymowa spółgłoski [r] lub zastępowanie jej spółgłoską[l]
|
6 lat |
Poprawna wymowa spółgłosek [sz,ż,cz,dż] oraz spółgłoski [r].Mogą zdarzać się jeszcze pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze. |
7 lat |
Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego. |
Źródło: Polski Związek Logopedów WOZ ”Wielkopolska” Poznań 2004
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym
Seplenienie międzyzębowe
podczas realizacji głosek :s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź, ć, dź język jest wsuwany między zęby.
Seplenienie boczne
podczas wymawiania głosek s, z ,c, dz lub sz ,ż ,cz, dż lub ś, ź, ć, dź język jest ułożony niesymetrycznie i strumień powietrza uchodzi prawą bądź lewą stroną (bokiem).Powstaje nieprzyjemne, charakterystyczne brzmienie („mowa Kaczora Donalda”)
Seplenienie proste= Parasygmatyzm
(powyżej 6 r.ż.)
dotyczy głosek s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź ,ć, dź; mogą one być zastępowane, np. szkoła= skoła, czapka= capka= ćapka
Kappacyzm/gammacyzm
głoski k oraz g zastępowane są odpowiednio przez głoski t oraz d, np. kot= tot, kogut= todut, kaczka= taczta
Mowa bezdźwięczna
głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki :p= b, t= d, f= w, s =z, sz= ż, ź=ś, dź =ć,…
np. dom= tom, woda= fota, koza= kosa, góra= kura, półka= bułka itp.
Reranie, Pararotacyzm
głoska r jest zastępowana głoską l lub j, np. ryba= jiba, rower= lowel;
zdarzają się też nieprawidłowe realizacje głoski r, np. r ”francuskie”, r wargowe, r tylnojęzykowe
Nosowanie
nosowe brzmienie głosek ustnych (wrażenie kataru, zatkanego nosa) lub trudności w realizacji głosek nosowych, np. m(b), n(d),ą (oł), ę(eł)
Źródło: Polski Związek Logopedów WOZ „Wielkopolska” Poznań 2004